ADO Den Haag heeft een rijke historie en ademt een echte voetbalsfeer. Waar wij minder trots op zijn is dat ADO Den Haag helaas nog steeds een ‘besmet’ imago heeft door problemen in het verleden met een beperkt aantal bezoekers.

ADO Den Haag accepteert wangedrag niet meer en heeft definitief een streep getrokken. Veiligheid en publieksvriendelijkheid zijn onze belangrijkste speerpunten. In dit kader is in februari 2002 het Publieksbureau ADO Den Haag opgericht. Doel van het Publieksbureau is om het topvoetbal in de Haagse regio tot een waar feest te maken.

Uniek project

Het Publieksbureau ADO Den Haag is binnen het Nederlandse betaalde voetbal een uniek project. Binnen het bureau werken de club, supporters en de op het gebied van veiligheid en publieksbeleid betrokken partners op structurele en intensieve basis samen om er gezamenlijk voor te zorgen dat supporters in een sportieve en veilige sfeer de wedstrijden kunnen bezoeken.

Het Publieksbureau vervult een voorname rol in het preventieve beleid (kennen en gekend worden) en draagt zorg voor supporters die de wedstrijden van ADO Den Haag bezoeken. De aanpak valt samen met de definiëring van de beleidskaders in combinatie met het huishoudelijke reglement van club en stadion, alsmede het toegangsreglement van de KNVB. ADO Den Haag stelt zich ten doel dat zij die deze regels overtreden in samenspraak met de partners ‘lik op stuk’ krijgen.

Met deze pro-actieve benaderingswijze is ADO Den Haag op het gebied van publieksbeleid de absolute trendsetter in Nederland. Dit heeft geleid tot snelle en effectieve communicatie tussen de betrokken partijen en een verhoogde sociale controle onder supporters onderling.

De aanpak biedt mogelijkheden om op structurele wijze de supportersproblematiek beheersbaar te houden. Uitgangspunt daarbij is dat, uitgaande van een breed maatschappelijk draagvlak en gedeelde verantwoordelijkheden, het voetbal geen probleemeigenaar is van het voetbalvandalisme, maar een middel en participant om een maatschappelijk fenomeen als agressie en geweld – onder andere rond het voetbal – aan te pakken.

Partners

Het Publieksbureau ADO Den Haag is een samenwerkingsverband tussen ADO Den Haag, Stichting MOOI Escamp, Politie Haaglanden, Fan Club ADO Den Haag, Raad van Kinderbescherming, Openbaar Ministerie en Gemeente Den Haag.

De belangrijkste taken van het Publieksbureau ADO Den Haag zijn:

  • Preventieve en repressieve aanpak van probleemsupporters
  • Initiatieven ontwikkelen ten aanzien van supportersbeleid (incl. evenementen, acties e.d.)
  • Ontwikkelen van diverse draaiboeken rond wedstrijden
  • Werven en scholen van vrijwilligers
  • Verstrekken van informatie en voorlichting
  • Opzetten en organiseren van publieksacties
  • Onderhouden van brede contacten met supporters, organisaties en instellingen

Supporterscoördinator

Koos Roeg

ADO KIDS

Wesley Bierens

Politie Haaglanden

Hans Nering Bögel

Gezamenlijk zullen de partners zich richten op het ontwikkelen van projecten voor het publieksbeleid. Te denken valt aan acties om meer publiek naar het stadion te krijgen, met name gericht op gezinnen en jeugd. Daarnaast zullen projecten gestart worden om de reeds ingezette ontwikkelingen met betrekking tot verbetering van het gedrag van supporters verder te ontwikkelen. Voor al uw supportersvragen kunt u e-mail versturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..